OKR. FRÝDEK-MÍSTEK, PŘÍSP.ORG.
V rámci Akreditace
Erasmus v oblasti školního vzdělávání, realizovaného s podporou
programu Erasmus+, jsme se 5.–12. listopadu 2023 zúčastnily mezinárodního
projektového setkání učitelů v Salamance ve Španělsku, které bylo zaměřeno na stínování
– job shadowing. To se týkalo především inkluze, rozvoje digitálních
technologií a jazykových schopností učitelů. Samozřejmě proběhlo i poznávání památek,
kultury, tradic a gastronomie. V rámci této
schůzky bylo realizováno
mnoho náslechů ve vyučovacích hodinách,
workshopů zaměřených na inkluzi
žáků, ICT, anglický jazyk a komunikaci mezi žáky a
učiteli. Této akce se zúčastnily
paní učitelky R. Krosová, K. Szkanderová a M. Szotkowská.
Na začátku společného setkání proběhlo přivítání
zástupcem ředitele. Předal nám harmonogram pro stínování – rozvrh hodin pro náslechy
v mateřské škole a na prvním i druhém stupni základní školy Sagrada Familia Sievas de San José.
První den proběhlo oficiální uvítání ve škole s programem
a prohlídka školy. Navštívily jsme všechny třídy v mateřské i základní škole a také na střední škole. V dopoledních
hodinách nás čekaly úvodní aktivity – každá účastnice se představila a žáky i učitele
jsme společně seznámily s naší školou. Prodiskutovali
jsme cíl stínování – zlepšení a rozvoj v oblasti inkluze, ICT a také anglického jazyka. Poté následovala přednáška o španělském vzdělávacím systému. V odpoledních hodinách
proběhla prohlídka monumentální Salamanky – hlavní historické budovy – a seznámení s typickým španělským
zvykem, jímž je čokoláda s Churros.
Další den se již týkal náslechů v jednotlivých ročnících a třídách se zaměřením na pozorování
inkludovaných žáků a práce učitelů s těmito dětmi. Poté jsme absolvovaly ICT workshop – seznámení
s aplikací Plickers s názornou ukázkou v hodině dějepisu. Odpoledne
jsme se opět věnovali historii a kultuře Španělska. Proběhla prohlídka dvou
katedrál: Leronimus a muzea La casa Lis.
Následující den se opět nesl v duchu
stínování v jednotlivých třídách. Proběhly metodické aktivity a diskuse nad inkluzí.
Poté následovala
studijní exkurze po městě. Prohlídka historických budov: radnice na Plaza
Mayor, palác Monterrey a Scale Coeli.
Poslední pracovní den jsme se věnovali
problematice digitálních technologií. Ve
třídách proběhly hodiny ICT. Žáci pracovali s různými aplikacemi jako například
Genially, Canva, PPT atd. Názorná ukázka práce studentů a výsledky jejich aktivity během
hodiny byly velice zajímavé. Odpoledne jsme se věnovali rozvoji anglického jazyka v praxi. Proběhl
komunikační workshop na téma: Hlavní rozdíly mezi českou a španělskou inkluzí. Poté následoval druhý workshop– Školní rozhlas (spolupráce se španělskými studenty a českými učitelkami).
V pátek
probíhaly poslední aktivity ve škole, hodnocení a certifikace. Poté jsme se rozloučily s našimi španělskými přáteli a odjely do Madridu. Večer
náš čekala prohlídka první historické památky – Temple de Deboh.
V hlavním
městě Španělska jsme strávily víkend, který jsme zaměřily především na poznáváníhistorie a
kultury této země. Prohlédly jsme si Plaza Mayor, Park El Retiro, Puerta de Sol a
Royal Palace de Madrid. Navštívily jsme Prado muzeum, které obsahuje galerii umění 16.–17. století
– zahrnuje díla takových velikánů jako například Goya,
Raphael, Rubens, Tizian, Rembrandt aj. Také jsme mohly pozorovat El Rastro –
oblíbený bleší trh, který se stal vyhledávanou nedělní povinností mnoha
obyvatel Madridu. Na závěr jsme ochutnaly speciality v Mercado de San Miguel,
což je potravinářský trh s typickými španělskými produkty – tapas, víno, olivy, sýr atd.
Tímto jsme se rozloučily se slunným
Španělskem a plny zážitků, dojmů a informací jsme se vydaly na cestu zpět
do Bystřice. Doufáme, že naše nové zkušenosti v oblasti inkluze, ICT a komunikace
obohatí naše spolupracovníky a budou je motivovat k rozvoji a hledání nových
cest pro kvalitní výuku.